Prozradím vám, že jsem si zatím vždy vystačil s vlastním tělem, malým stativem a optickou stabilizací objektivu. Ale vždycky to byl boj, protože natáčení pohybu z ruky je vidět. Někdy se obraz podaří stabilizovat ve střižně, ale místo lepšího zdroje pracujeme doslova na jeho opravě. Postprodukční stabilizace znamená ořez obrazu, jinými slovy digitální zoom, jinými slovy zhoršení ostrosti. Zároveň pracujeme s kratším klipem v místě, kde je obraz stabilní, takže ho často zpomalujeme. A pokud nemáme 120 nebo alespoň 60 snímků za vteřinu ve 4K, znovu ve střižně zpomalujeme dopočítáním chybějících snímků a to na kvalitě také nepřidá.
Stabilizace přímo v kamerách se sice neustále zlepšuje, ale otáčení kolem objektu ve stabilní ose, to chce gimbal. Jeho kompaktní rozměr, se kterým se dá pobíhat jak venku, tak ve studiu, je první dobrý krok k tomu, co u větší produkce zajišťuje jeřáb nebo pojezd. Gimbalům jsem se dřív přímo vyhýbal. Při práci spíš zdržovaly, protože jejich obsluha byla komplikovaná. Stačí se posunout jen o pár let zpět a samotné vyvážení kamery působilo zoufale. Dnes si můžeme každou ze tří os zamknout a za chvíli máme hotovo. Současné gimbaly jsou skvěle vybavené. Ani Manfrotto nezapomíná na vertikální režim, který se hojně konzumuje přes sociální sítě na mobilech a přidává populární třistašedesátku, které se říká inception. Díky komunikaci s bezzrcadlovkou dokáže Manfrotto ukládat časosběr v pohybu a tu dráhu pohybu nemusíme nijak složitě programovat. Jednoduše před spuštěním funkce timelapse projedeme dráhu mechanicky a tu poté gimbal opakuje podle nastaveného času a počtu snímků automaticky. Je to velmi opomíjený efekt, kterým nám gimbal nahrazuje další zařízení. Když se vrátím ještě ke komunikaci s bezzrcadlovkou, tak právě základní funkci spuštění záznamu jsem si oblíbil nejvíc. Zní to možná nedůležitě, ale odstartovat záznam až při správném držení gimbalu je pro mě zásadní. Nehledě na to, že takto propojená zařízení je možné spouštět a především otáčet s přibaleným ovladačem také na dálku. Přidáme-li dobře odladěné motory, které si Manfrotto jako zadavatel, k tomu se ještě vrátím, přímo pohlídal, tak už zbývá doplnit, že tento profesionální kit lze rozšířit o follow focus a prodlužovací tyč. Tu považuji za nutnost. Právě s ní se mi gimbal drží mnohem líp. Bez prodloužení je gimbal nepříjemně front-heavy, ale to platí asi pro všechny značky.
A teď se vracím k tomu, že Manfrotto je zadavatel. Technologie dnes od sebe výrobci nakupují tam a zpět. Když věříme nějaké značce, tak jednou věříme displeji od dodavatele X, jindy třeba softwaru dodavatele Y. Tím společným jmenovatelem je u tradičního Manfrotta záruka, kterou si u vybraných produktů můžete prodloužit třeba i na 10 let a v případě většiny položek v katalogu servis přímo v České republice. S tím se konkurence hned tak pochlubit nemůže a já osobně na to hodně slyším. Právě proto mám monitor EIZO a techniku od Canonu. Manfrotto je pro mě tradiční značka. Jejich stativ používám plus mínus 18 let a ani přes hrubé zacházení se mi ho nepodařilo zničit.
Mohl bych jít příkladem, kdy jsem se bez gimbalu na YouTube obešel několik let. Ale to neznamená, že jeho přednosti nedokážu využít a prodat tam, kde se skutečně hodí. Ať už je to produktové video nebo jsou to reality, kde je natáčení prostoru s tříosou stabilizací na prvním místě. Někteří realiťáci používají akční třistašedesátky, protože jedním stisknutím pohltí celý prostor. Ale vypadá to přirozeně? Jako procházka vilou jako ve filmu?
Doporučuji to se záběry z gimbalu nepřehánět a mixovat je do celkového výsledku pouze tam, kam skutečně patří. Podobné pravidlo platí třeba pro drony. Natáčet pak celý vlog na gimbal může působit jako mořská nemoc. Už proto je dobře, že se dá bezzrcadlovka z gimbalu díky kompatibilním stativovým destičkám Manfrotto rychle připojit na stativ. Rozhodně bych se k této technice znovu rád vrátil a ukázal vám ji na dalších příkladech. Dokážu si představit spoustu možností využití, ale ty se odvíjejí od toho, na čem zrovna pracuji. Tohle je první seznámení s gimbalem, který nově nabízí také Manfrotto. Pojďme sledovat, kam bude vývoj stabilizace obecně pokračovat. Už teď máme nástroje, se kterými je radost vrátit se zpátky do práce. 👊🏻
Kafe pro Lukáše, sleduj Instagram, YouTube, Twitter a Facebook.