Když jsem se dozvěděl, že Jony Ive opouští Apple, bylo mi to líto, protože patří mezi moje hlavní hrdiny značky. Hledám vysvětlení a to bych s vám rád shrnul jako hravý příběh, svoji úvahu, protože pravdu zná pouze Jony Ive a ten neopouští Apple tento rok, ale spíš několik let.
Můžete být nejlepší produktový designer na světě, spoluautor ikonických produktů, a přesto můžete vyhořet. Ani posvátné iPhony není možné navrhovat stále dokola. I toho se dá přejíst a pak designovat vánoční stromky bez ozdob nebo předražené výrobky pro bohaté kamarády. Podívejme se na to od začátku. Nejdřív chtěl odejít ještě před tím, než se do Applu vrátil Steve Jobs, protože kolem cupertinského jablka přestávalo svítit slunce a srocovala se ta nejhorší mračna, čímž myslím vedení společnosti. Naštěstí se Jobs vrátil a mladého designera si všiml velice rychle. Ten se po právu stal součástí záchrany společnosti a společně s Jobsem vyhazovali do světa jeden hit za druhým. iPod, iMac, iPhone, iPad, cítil tu radost, úspěch a růst, … a najednou se tohle všechno mění a samotný návrh se začíná opakovat. Taková osobnost, plná velkých zážitků, v obřím Applu znovu ztrácí motivaci. Nemyslím pracovat za peníze, ty už dávno nejsou rozhodující, ale začíná ho iritovat právě to, že svoje geniální nápady musí podřídit cílovému spotřebiteli, který má díky velikosti podílu na trhu stále větší, mnohdy hloupé slovo. Souboj kvality a kvantity můžeme pozorovat všude.
Podobně jako v Applu věděli dlouho dopředu, že odchází Steve Jobs, a jeho odchod pro nás připravili, vědí dlouho, že chce odejít Jony Ive, a také jeho odchod má být romantický. Domnívám se, že ho držely poslední úspěchy nových produktů, jako byly Apple Watch, ale že by tam trávil svůj život od rána do rána, jako když tvořili dějiny inspirované designem Dietera Ramse, to se o posledních letech říct nedá. O to víc možná máme obavy, co bude dál se značkou tak silně zatíženou na design. Nemysleme si, že produkty pod vedením Iva jsou jen jeho dílo. Už v reklamě na návrh pizza krabice jsme mohli vidět, že existují množiny lidí, kteří mají různé úkoly, a teprve na konci, Jony Ive, za tyto týmy vlastním jménem zodpovídá. Je to nelehká úloha, protože místo navrhování šéfuje a nezdar padá na jeho hlavu. Ale také to znamená, že v Applu je spousta nových lidí plných energie, kteří budou precizně krok za krokem vydávat další produkty tak, aby se nám znovu líbily. Opakuji, krok za krokem. Zda to bude i skokově, tak, jak to uměl Jony, nebo tak brutálně, jak to uměl Steve, se musíme nechat překvapit.
Právě tady patří Ivovi moje velké uznání, protože kromě neoddiskutovatelných výsledků jistě nebylo lehké nové koncepty prosadit a čelit případné kritice. Tím nemyslím naše reakce. Společnost Apple logicky zajímá růst a ten je přímo podmíněný úspěchem, nikoli srdcem. Ujištění ze strany Applu, že s Jonym budou dál spolupracovat, je spíš ujištění pro spotřebitele. Apple žádnou hvězdu nepotřebuje. Tu potřebují zákazníci. Věřící, jako jsme my. Sám mám rád ikony a příběhy.
Ive si založil studio LoveFrom a zde kromě okamžitého prvního zákazníka, společnosti Apple, si plánuje zakázky striktně vybírat a dělat jen to, o co má skutečně zájem. Jinak řečeno, bude si dělat, co chce, může se zbláznit, jak chce, a jednou to třeba bude umění, ale hlavně si může odpočinout od těch iPhonů.
Pro mě osobně udělal dost, ale nedokážu ho ocenit víc, než jak ho můžeme ocenit my všichni tím, že si kupujeme produkty od Applu, a tak mu přeji jen to nejlepší. Když máte v muzice štěstí, dokážete jeden mega hit. On jich vyprodukoval několik a rozhodně neodchází do důchodu. Takhle nevidím člověka, kterého motivovalo vytvářet funkční předměty. Nemyslím si, že se bude podepisovat pod pouzdýrka jako Porsche Design. Od iPodu až po hodinky, Jony, děkuji za tvůj strohý design, za tvé čisté produkty i za ty flat ikony, podle kterých rebrandovala polovina zeměkolue. Věřím, že jakmile si skutečně odpočineš, vrátíš se k podstatě, která tě naplňovala, a vrátíš se zpátky do práce. 👊🏻
Nenechte si ujít další článek, sledujte můj Instagram, YouTube, Twitter a Facebook.