Kalifornský startup Boosted Boards popularizoval elektrický skateboard jako nejlepší dopravní prostředek poslední míle a dokázal rozjet světovou výrobu. Jak mohl zkrachovat?
Tuto otázku pokládám záměrně, protože americkým startupům se to děje velice často. Je potřeba pochopit, jak funguje byznys model venture capital, který pohání většinu technologických značek.
Boosted boards začali svůj byznys v roce 2012, kdy zvolili tehdy, dalo by se říct, novou vlnu marketingu, influencerství na YouTube. Jistě si vzpomínáte na oblíbeného Caseyho Neistata. A teď jak všechny uspokojit? Startup vybere peníze od svých investorů a ty použije k tomu, aby se rozrostl. Jenže investoři nedávají své prostředky jen tak, ale očekávají návrat nebo za své sumy získávají ve společnosti přímo vedoucí funkce a většina se logicky snaží o stále větší růst, tedy návratnost vložených peněz. Mnohdy je nezajímá samotný produkt, ale celková hodnota společnosti. To však není přirozený růst, jaký známe ze školky, kdy nakoupím zboží, to prodám a z tržby mi něco málo zbyde jako zisk.
Fenomén mikromobility, z něhož si investoři slibovali velkou výnosnost, pokračoval a Boosted na vlně transportu poslední míle vybírá celkem 75 milionů dolarů, z toho posledních 60 milionů ještě na konci roku 2018. Jestliže to startup s finanční podporou přežene, je nucený buď vstoupit na burzu nebo svůj produkt prodat někomu většímu. Jenže Boosted nebyl připravený na masový trh. Lidí, kteří chtějí riskovat svůj život na skejtu, prostě nebylo tolik. V tu chvíli Boosted prožívá svoji poslední slávu a uvádí na trh Boosted Mini. Produkt, na který spousta skejťáků čekala, protože nechtěli longboard. Byl jsem mezi prvními zákazníky, kterým byl v červenci 2018 Boosted Mini doručen, protože jsem si ho objednal okamžitě po ohlášení prodeje. Ostatní pak čekali i několik měsíců.
Během tohoto velkého úspěchu se značka snaží rozšířit svůj byznys mimo skejťáky, aby zvládla plnit závazky svých věřitelů, tedy zvyšování hodnoty společnosti, a přichází s koloběžkou Boosted Rev. Mysleli si, že když jako Apple vezmou známý produkt a udělají ho „správně“, že tím osloví dramaticky početnou skupinu, která na skejtu třeba ani jezdit neumí. Teoreticky se jim to podařilo. Rev je unikátní koloběžka. Jenže původní zákazníky si uvedením tolik nezískala, protože na koloběžce si skejťáci připadají trapně a navíc si fanoušci poslední míle začínají uvědomovat, že výkonná koloběžka se nedá přenášet v ruce jako skejt, nedají se s ní vyřizovat nákupy, takže je to spíš levný, drahý, malý, přesto velký skůtr, který není možné nechat jen tak někde zaparkovaný, a tak nedokáže konkurovat ani nenáviděným elektrokoloběžkám, zdobících větší města.
Tím se dostáváme do současnosti, kdy Boosted v neschopnosti vyplácet své obchodní partnery propouští zaměstnance a blokuje prodej všech produktů. Můžeme z toho vinit levné čínské kopie, prezidenta Trumpa, ten totiž Číně vyhlásil obchodní válku, což Boosted na svém blogu uvádí jako důvod krachu. Všechno to možná nahrává tomu, co se stalo, ale ve finále to byly právě ty příliš velké peníze, vybrané od investorů, co položilo Boosted. Společnost rostla příliš rychle, v očekávání většího růstu, aby se dostala na akciový trh nebo aby byla koupena větší společností. Produktem už nebyl skateboard, ale kapitál.
Přestože nejsou jediní, kdo v podobném byznysu krachl, pojďme si ukázat lepší příklad a to je OneWheel. Jedním z investorů je třeba viceprezident GoPro. Zakladatelé OneWheelu si od svých věřitelů vybrali asi 3,5 milionu dolarů, což je v porovnání s Boosted absolutní minimum, ale zřejmě jim to stačí na přirozený organický růst.
Co teď?
Můžeme jen doufat, že Boosted koupí společnost, která dokáže tak skvělý elektroboard dál provozovat. A nemyslím při tom na sebe, abych měl nějaký servis, ale na ty, co měli dobré nápady a dokázali je proměnit v reálný produkt. Zánik značky by mě osobně moc mrzel, protože posunula moje zážitky z dětství do úplně nového rozměru, kde se probouzí radost a pocit svobody. Lovebrand Boosted má velkou základnu fanoušků, má skvělou infrastrukturu, takže má slušnou hodnotu. Zbývá jen doufat, že kupec bude vhodný majitel a vrátí tým zpátky do práce. ✊🏻
Nenechte si ujít další článek, sledujte můj Instagram, YouTube, Twitter a Facebook.